perjantai 19. huhtikuuta 2013

New Delhi again

30.12.2012 New Delhi

Tänään lähdettiin Jaipurista aamuyhdeksän bussilla takaisin Delhiin. Matka sujui yllättävän nopeasti, noin kuudessa tunnissa olimme perillä. Hassua että tuo matka tuntui nyt hyvin lyhyeltä. Meidän oli aluksi tarkoitus mennä vanhaan Delhiin matkan loppupäiviksi, mutta päätimmekin jäädä New Delhiin ja tehdä päiväretken huomenna Old Delhiin. Meitä yritettiin taas kusettaa tuktuk-matkalla tänään, onneksi olimme oppineet pitämään yhä tiukemmin puolemme ja tinkaamisessakin aloimme olla aika mestareita. Yllätävän nopeasti sitä sopeutuu ja oppii luovimaan toisen maan kulttuurissa, säilyttämällä kuitekin omat periaatteensa. Saimme edullisen guesthousen kaupungin laitama-alueelta, vain 300 rupiaa per yö (eli 2,13e yöltä per naama). Viimeinen majapaikka Intiassa, aika hurjaa! Heitimme tavarat huoneeseen ja lähdimme syömään. Tilaamani ruoka oli tällä kertaa ihan hirveää. Siitä ei erottunut oikein mitään makuja, ainoastaan tulisuus jolla yritettiin peittää ruuan mauttomuutta ja ruoka oli niin kuivaa että join sen kanssa varmaan pari litraa vettä. Keskustelimme Marikan kanssa siitä, että olimme oikeastaan vähän pettyneitä intialaiseen ruokakulttuuriin kaikenkaikkiaan. Olimme käyneet hyvissäkin paikoissa syömässä, mutta enemmän huonoissa. Ei ole niin päräyttäviä makuelämyksiä tullut kuitenkaan vastaan. Liharuuissa mättäsi se, että lihaa oli annoksessa todella vähän ja luuta sitäkin enemmän. Vaihtoehtoja ei kauheasti ollut ja tulisuus alkoi jo tökkiä, kun täällä syödään tulista aamupalaksi, lounaalla, päivällä, välipalaksi ja iltapalaksi. Kasvisruuat olivat parempia, sellaiset kypsennetyt siis. Ai että kuinka mulla on ikävä tuoreita kasviksia! Safkaamisen jälkeen kävimme ostamassa leffaliput johonkin intialaiseen toimintaleffaan, jossa ei ole englanninkielisiä tekstityksiä. Eli emme tule ymmärtämään leffasta mitään, mutta pitäähän sitä nyt kokeilla! Karkkipusseja täällä ei myydä missään, joten piti valita sellaisista kipoista katukaupasta erilaisia karkkeja. Ostimme niitä niin ison määrän että myyjärukka meni laskuissa sekaisin. Ihmetteli varmaan miten kukaan jaksaa syödä niin paljon karkkia.

Käytiin katsomassa leffateatterissa Dabangg 2

Intialaiset ovat muuten ihan hulluja elokuvateatterissakin. Sali oli iso ja ihan täynnä porukkaa. Salissa työskenteli "opas" joka ohjeisti taskulampun kanssa asiakkaita kulkemaan oikeille paikoille. Salissa oli ihan hirveä meteli ja kun leffa alkoi, alkoivat ihmiset hurrata. Aina kun ruutuun ilmestyi kaunis nainen, vislattiin kovaäänisesti. Jos leffan toimintasankari teki jonkun vaikuttavan tempun, ihmiset nousivat seisomaan, huusivat ja taputtivat. Meitä nauratti Marikan kanssa se meininki, Suomessa kaikki olisivat lentään leffateatterista ulos! :D

1.1.2013

Old Delhistä löytyi hyvä ruokamesta, mutta yksipuolinen ruokavalio alkoi jo vähän tympiä makunystyröitämme..
Ruuan jälkeen tarjoiltava "suun raikastin"

00:46
Hyvää uutta vuotta! Aamulla nukuttiin Marskin kanssa pitkään ja lähdettiin sitten käymään Old Delhissä. Kierreltiin basaareilla jonkin aikaa, mutta tuntui ettei vanhassa Delhissä ollut juuri mitään uutta, mitä ei oltaisi jo nähty. Molemmilla oli vähän kipeä ja väsähtänyt olo, joten päätettiin ottaa tuktuk alle ja palata New Delhiin. Oli hirveä jano ja hieman kylmä päivä, joten halusimme löytää jonkun kivan kahvion ja löysimmekin pian sellaisen. Cappucino, suklaakakku ja jäätee länsimaalaisittain maistuivat taivaalliselta intiamättöjen jälkeen. Cappucinokin maistui siltä miltä piti. Nyt en syö ainakaan vuoteen intalaista ruokaa... Hyh hyh. Kakkukahvien jälkeen kiertelimme New Delhin pääbasaarilla ja sieltä löytyikin paljon kivoja tuliaisia sekä kaikenlaista Shiva/Ganesha/Maha Kali-roinaa itselle. Kavereille ostin chai-teetä, intialaisia mausteita ja suitsukkeita, joita oli tarjolla laaja valikoima. Lähdimme vielä hotellille lepäilemään hetkeksi, söimme eiliseltä jääneitä karkkeja ja katselimme telkkaria. ps. Intialaisesta telkkarista tulee ehkä omituisimpia saippuasarjoja ikinä!

Myöhemmin lähdimme vielä kaupungille, tarkoituksena löytää jotain uuden vuoden meininkejä. Mutta missään ei ollut mitään ja kaupungilla oli melko aavemainen tunnelma. Kadut oli tyhjennetty ihmisistä ja autoista eritstysnauhoin, poliisipartioita oli kaikkialla, rakettiäänet kuulostivat enemmänkin aseiden laukauksilta, kun oli sen verran sumua ettei ilotulitteita ainakaan näkynyt missään. Uutta vuotta ei siis oikeastaan juhlittu täällä tai ainakin tosi vaisusti. Mahdollisesti myös mielenosoitukset olivat vaikuttaneet siihen, ettei nyt kaupungilla juuri liikkunut ihmisiä. Lähdimme kävelemään takaisin hotellille ja huomasimme olevamme eksyksissä. Oli pimeää ja kaduilla liikuskeli epämääräisiä tyyppejä. Kysyimme yhdeltä vastaantulijalta tietä kadulle jossa hotellimme sijaitsee ja hän opasti kuinka pääsemme sinne. Lähdimme kävelemään ja pian sama mies palasikin luoksemme, sanoi että saattaa meidät mielummin koska peräämme oli lähtenyt joku miesporukka. Ei ole todellakaan turvallista kulkea Delhin kaduilla yöaikaan, etenkin jos on nainen. Selvisimme hotellille ehjin nahoin ja kiitimme avuliasta tyyppiä huolenpidosta. Joimme vielä iltachait ja painuimme pehkuihin.

1.1.2013 Ikävä länkkäriruokia ja puhtaita lakanoita

20:23
Viimeinen päivä Delhissä, aika haikeaa. Kyllä minun tulee Intiaa ikävä, vaikka tämä ihan hullu paikka onkin. Mutta on se silti kivaa palata kotiin! Söimme tänään aamupalan hotellilla (paahtoleipää, jee, sitä sentään uskalsi syödä) ja kävimme suihkussa taas Indian stylellä. Eli kuumaa sai heittää saavista päällensä. Onneksi kylmään suihkuun ei tarvinut tällä kertaa mennä. Ihanaa päästä Suomessa taas kunnolliseen lämpimään suihkuun! Ja puhtaisiin lakanoihin. Yhdessä majapaikassa meillä oli sellaiset taljat peittoina jotka haisivat ihan siltä, että olisivat olleet lehmien makuualustoina käytössä. Tiedä, vaikka olisivat olleetkin. Kiertelimme jonkin aikanaa Gonaugh Placella ja kävimme kokeilemassa intialaista mäkkäriä. Yleensä en tykkää mäkkäreistä ollenkaan, mutta täällä se kuulosti sopivan eksoottiselta.
Maharaja-burgerit
Syömisten jälkeen suuntasimme kultaiseen temppeliin. Se oli kuulemma isompi missä olimme viimeksi käyneet ja vaikutti ihan kiinnostavalta. Temppelissä oli paljon ihmisiä ja samanlainen hälinä kuitenkin kun viime temppelivierailullakin. Ihmettelimme miten kukaan voi sellaista saada hyvää energiaa ja mielenrauhaa itselleen? Kuskimme lähti temppeliin oppaaksi ja oli ihan mukava heppu. Hänen oli tarkoitus viedä meidät myös Lotus-temppelille, jonka halusimme nähdä ainakin ulkopuolelta. Delhissä oli kovat ruuhkat joten tuktukilla sinne pääseminen oli oikeastaan mahdotonta. Päätimme matkustaa metrolla Nehra Placeen ja asemalta olikin ihan kävelymatka Lotus-temppelille.
Kultainen temppeli

Temppelissä tarjoiltiin ilmaiseksi ruokaa.

Lotus Temple

Lotus-temppelin lisäksi kävimme vierailemassa Gandin museossa. Se oli ehkä virhe, sillä se oli varmasti kuivin museo missä olemme koskaan käyneet. Emme viihtyneet siellä kovin pitkään. Piti löytää taas ruokapaikka, kun päivän reissaamisen jälkeen alkoi huikomaan. Intialaista ruokaa emme halunneet syödä enää kertaakaan. Vannon, että jos olisin työntänyt suustani alas vielä yhdenkin masala dosan, chicken tandoorin tai jonkun tosi tulisen ruuan, laatta olisi lentänyt. Sallimme itsellemme siis etsiä länkkäriravintolan ja hyvä löytyikin.

Delhin pääbasaarilla pyörimistä:

Palasimme illalla hotellille ja viereisessä talossa oli jotkut juhlat meneillään, kun sieltä kuului laulua ja rumpujen soittoa. En ymmärrä miten ne jaksaa laulaa koko ajan samaa laulua uudestaan ja uudestaan. Tuollaiselta se hoilaaminen suunnilleen kuulosti: http://www.youtube.com/watch?v=wJPah21kVZ0 :D
Huomenna olisi lähtö hotellilta lentokentälle 7:30. Yllättävän äkkiä tämä muutama viikko täällä kului. Toisaalta tuntui kun olisi ollut täällä jo paljon pidempään. On ehtinyt tapahtua niin paljon niin lyhyessä ajassa. On ollut kyllä opettavainen ja haastava reissu, herättänyt paljon tunteita ja ajatuksia. Ensimmäisenä kun pääsen kotiin, aion käydä kuumassa suihkussa, syön jotain terveellistä ja hyvää ruokaa, sitten katselen jonkun leffan peiton alla omassa pehmeässä sängyssäni! En kyllä voisi ehkä tällaisessa maassa kuitenkaan asua, on niin monta asiaa mitä jäisin Suomesta kaipaamaan. Täällä ei monella ole kattoa pään päällä, ihmisiä nukkuu kadun varsilla ja he kerjäävät ruokansa. On päiviä jolloin he eivät saa ruokaa ollenkaan. Ei puhtaita vaatteita, ei minkäänlaista terveydenhuoltoa (tai kaikilla ei ole mahdollisuutta saada sitä). Kyllä minulla on asiat aika hyvin loppujen lopuksi. Suurin osa ihmisistä täällä kuitenkin on avuliaita ja ystävällisiä, vaikka huijareitakin joukkoon mahtuu. Ihmiset ovat välillä vähän liiankin sosiaalisia ja puheliaita. Suomessa ei onneksi tarvi jokaisen taksikuskin kanssa tutustua ja joku ei ole koko ajan tyrkyttämässä sähköpostiosoitettaan/puhelinnumeroaan. Eivätkä ihmiset kysele että onko jokin vialla, jos ei puhu 24/7 kuin papupata. Kyllä se on kiva palata kotiin, vaikka mahtava reissu on ollutkin. Ja nyt tiedän ainakin selvemmin sen, että haluan lähetä joskus kiertelemään Aasiaa pidemmäksi aikaa. Ehkä sitten valmistumisen jälkeen. :)

2.1.2013

07:06 Lähtöpäivä.

Tähän hallittuun ja välillä ei niin hallittuun kaaokseen alkoi jo tottua. Menimme eilen aikaisin nukkumaan, tosin unen päästä ei oikein saanut kiinni kun viereisessä rakennuksessa olleet tsembalot jatkuivat niin myöhään. Aamulla aikaisin he aloittivan hoilotuksen uudestaan. Rinkka on pakattu, naama sutattu ja nyt odotellaan taksin saapumista hotellille. Aikaero Suomeen on 3h, mukava kun jää koko ilta aikaa vielä touhuta kaikkea. Huomenna sitten nokka kohti Tamperetta ja pääsee juttelemaan kaikkien rakkaiden ihmisten kanssa sekä rentoutumaan äiten luo. Reissu-Rosse kiittää ja kuittaa, sitten vuan uusia seikkailuja kohti!